Zabiegi na łysienie

Wypadanie włosów jest procesem naturalnym. Zdrowy człowiek każdego dnia traci od 50 do 100 włosów, a na ich miejsce wyrastają nowe. Problem pojawia się, gdy spomiędzy włosów widać coraz większe partie skóry, przedziałek wyraźnie się poszerza, a włosy tracą twardość i połysk. Oznacza to, że tracimy nienaturalnie dużo włosów, co stanowi problem nie tylko estetyczny, ale także zdrowotny. Obecnie istnieją skuteczne metody leczenia łysienia, które z powodzeniem stosujemy w Klinice Zakrzewscy.

Co to jest łysienie

Łysienie jest terminem medycznym oznaczającym wypadanie włosów. Łysienie może być rozproszone lub zlokalizowane w jednym miejscu, spowodowane wypadaniem włosów, słabą jakością lub przerzedzeniem włosów. Łysieniu może towarzyszyć choroba skóry.

Kogo dotyczy problem łysienia

Problem łysienia może dotknąć każdego bez względu na wiek, stanowić odosobniony problem lub wiązać się z inną chorobą.  W zależności od przyczyny łysienie jest tymczasowe lub trwałe.

Przyczyny nadmiernego wypadania włosów

Przyczyn nadmiernego wypadania włosów jest wiele. Bardzo często łysienie jest spowodowane nieprawidłową gospodarką hormonalną w organizmie, tzw. łysienie androgenowe. W przypadku kobiet zmiany hormonalne są związane z nadczynnością lub niedoczynnością tarczycy, okresem menopauzy, zbyt wysokim poziomem androgenów lub prolaktyny oraz zbyt niskim poziomem estrogenów. U mężczyzn łysienie androgenowe wywołane jest podniesionym poziomem dihydrotestosteronu (DHT).

Inne przyczyny łysienia to:

• zwiększone wypadanie włosów, tzw. łysienie telogenowe
  • spowolniony wzrost włosów, tzw. łysienie anagenowe,
  • wrodzone lub nabyte wady włosa
  • choroba zapalna skóry, która uszkadza lub niszczy cebulkę włosa, np. łojotokowe zapalenie skóry głowy, grzybica, łuszczyca
  • nieprawidłowa dieta, szczególnie niedobory białka, witamin i mikroelementów
  • nieprawidłowa pielęgnacja skóry głowy i włosów, np. zbyt częste farbowanie włosów
  • narażanie włosów na wysoką temperaturę, silnie działające kosmetyki
  • chroniczny stres
  • choroby ogólnoustrojowe
  • skutek uboczny stosowania leków.

Objawy łysienia

Objawem łysienia jest nadmierna utrata włosów prowadząca do ich przerzedzenia i znacznego zmniejszenia gęstości (łysienie telogenowe). Na głowie mogą się także pojawić ogniska całkowicie pozbawione włosów (łysienie plackowate), zakola nad czołem lub przerzedzone włosy na czubku głowy (łysienie androgenowe). Często zanim zaobserwujemy ubytek włosów na głowie zauważamy, że znacznie więcej włosów niż dotychczas pozostaje na grzebieniu i w wannie podczas mycia głowy.

Łysienie androgenowe u kobiet

Łysienie androgenowe dotyka 40% kobiet w wieku 50 lat. Charakteryzuje się rozproszonym przerzedzeniem włosów na głowie z powodu zwiększonego wypadania włosów i/lub zmniejszenia objętości włosów. Łysienie androgenowe jest związane z zaburzeniami w gospodarce hormonalnej organizmu, często więc dotyka kobiety w okresie ciąży, karmienia piersią czy menopauzy. W łysieniu androgenowym dużą rolę odgrywają predyspozycje genetyczne kobiety.

Łysienie androgenowe u mężczyzn

Łysienie androgenowe jest najczęstszym rodzajem rozproszonego przerzedzania się włosów i łysienia u mężczyzn. Łysienie androgenowe jest spowodowane hormonami (androgenami) oraz predyspozycjami genetycznymi. Charakteryzuje się cofającą się linią włosów i wypadaniem włosów na czubku i przodzie głowy. Łysienie androgenowe u mężczyzn ma podłoże genetycznie uwarunkowane wrażliwością na działanie dihydrotestosteronu (DHT) w niektórych obszarach skóry głowy.

Łysienie telogenowe

Z łysieniem telogenowym mamy do czynienia wówczas, gdy każdego dnia następuje wyraźny wzrost liczby wypadających włosów, zwykle na całej skórze głowy. We wczesnych stadiach grubość włosów maleje powodując zmniejszenie objętości fryzury. Czasami łysieniu telogenowym towarzyszy tkliwość i zmienione odczucia w skórze głowy. Zwiększone wypadanie włosów w procesie łysienia telogenowego wynika z zaburzenia naturalnego cyklu włosów. Typowe czynniki wywołujące ten rodzaj łysienia to poród, ciężki uraz lub choroba, stresujące wydarzenie życiowe, znaczna utrata wagi, leki lub zaprzestanie terapii hormonalnej. Niekiedy przyczyna nie zostaje rozpoznana.

Skutki nadmiernego wypadania włosów

Wiele badań wykazało, że wypadanie włosów jest nie tylko kwestią estetyczną, ale także powoduje znaczny stres psychiczny. Osoby dotknięte łysieniem często mają niską samoocenę, czują się nieatrakcyjne, a nawet doświadczają z tego powodu depresji. Wszystkie te czynniki powodują problemy w codziennym funkcjonowaniu. Dlatego, gdy zauważymy pierwsze oznaki nadmiernego wypadania włosów, warto zasięgnąć porady dermatologa i rozpocząć leczenie.

Czy łysienie można wyleczyć

Metody i skuteczność leczenia nadmiernego wypadania włosów zależą od przyczyn choroby. Jeśli łysienie jest spowodowane złą dietą, chorobą czy nieprawidłową pielęgnacją skóry głowy, często wystarczy zmienić nawyki żywieniowe, zastosować odpowiednie leczenie zmian skórnych lub zmienić kosmetyki do pielęgnacji włosów, aby powstrzymać proces łysienia.  Jednak nie zawsze udaje się zahamować łysienie stosując jedynie powyższe metody. Niekiedy organizm nie potrafi sam poradzić sobie z problemem nadmiernego wypadania włosów. Wówczas potrzebne jest profesjonalne wsparcie w postaci zaawansowanej terapii mającej na celu przywrócenie dobrego stanu włosów i skóry głowy. Nadmiernego wypadania włosów nie należy lekceważyć, gdyż może być sygnałem poważnego problemu zdrowotnego, który wymaga diagnozy.

Jak leczyć nadmierne wypadanie włosów

Łysienie telogenowe zwykle ustępuje całkowicie bez leczenia w ciągu kilku miesięcy. Naturalny czas trwania telogenu (fazy odpoczynku) wynosi około 100 dni (3 do 6 miesięcy), po tym czasie włosy zaczynają odrastać. Jednak w zależności od długości włosów może upłynąć wiele miesięcy zanim objętość włosów stopniowo wróci do normy. Łysienie telogenowe może powrócić, zwłaszcza jeśli nie usunięto przyczyny łysienia.

W przypadku łysienia androgenowego celem leczenia jest zatrzymanie lub spowolnienie postępu wypadania włosów. Terapia często obejmuje leczenie hormonalne, zabiegi laserowe oraz przeszczep włosów. U mężczyzn można wykonać mikropigmentację (tatuaż) tak, aby skóra na głowie wyglądała jak ogolona.

Ponadto zaleca się rzucenie palenia, przejście na zdrową dietę zawierającą żelazo, białko, świeże owoce i warzywa, a także przyjmowanie odpowiednich suplementów diety, szczególnie żelaza, witaminy B12 i kwasu foliowego.

Efekty leczenia łysienia

Leczenie łysienia w Klinice Medycyny Estetycznej i Dermatologii Zakrzewscy

W naszej klinice oferujemy kompleksowe podejście do problemu nadmiernego wypadania włosów. Oznacza to, że leczenie rozpoczynamy dopiero po zidentyfikowaniu przyczyny łysienia, a postępy terapii regularnie monitorujemy. Precyzyjne badanie trichoskopowe pozwala określić przyczyny, charakter i stopień zaawansowania łysienia. Na tej podstawie dobieramy optymalną metodę leczenia, która zahamuje łysienie i pobudzi włosy do wzrostu. Zabiegi na łysienie wspieramy terapiami podtrzymującymi, które mają na celu wzmocnienie włosów oraz poprawę ich struktury.

Naszym pacjentom proponujemy następujące terapie na łysienie:

1. Terapie peptydowe – intensywne odżywienie i stymulacja skóry głowy preparatem łączącym w sobie peptydy i kwas hialuronowy skutecznie hamuje wypadanie włosów i stymuluje wzrost nowych.
  2. Zabiegi laserowe – zastosowanie niskich dawek impulsów laserowych pobudza krążenie i stymuluje mieszki włosowe do wzrostu włosów.
  3. Mezoterapia igłowa owłosionej skóry głowy - wstrzyknięcie w owłosioną skórę głowy substancji aktywnych i odżywczych efektywnie stymuluje proces wzrostu włosów oraz rewitalizację mieszków włosowych.
  4. Osocze bogatopłytkowe – osocze pobudza różnicowanie komórek oraz dopływ krwi do mieszków włosowych znacząco redukując łysienie i wypadanie włosów.

Więcej na temat łysienia oraz metod leczenia przeczytasz w artykułach:

Jeśli zmagasz się z problemem nadmiernego wypadania włosów lub niepokoi Cię stan twojej skóry, zapraszamy na konsultację lekarską do naszej kliniki, aby uzyskać profesjonalną diagnozę i rozpocząć leczenie.