Szorstkość paznokci - Trachyonychia

Szorstkość paznokci (trachyonychia) to łagodny stan zapalny macierzy paznokcia. Może wystąpić niezależnie od płci i w każdym wieku, ale najczęściej chorują na nią dzieci. Trachyonychia występuje zarówno na paznokciach dłoni, jak i stóp. W wyniku schorzenia paznokieć staje się pogrubiony, szarobiały, szorstki, pokrywa się licznymi drobnymi łuskami, a w dotyku przypomina papier ścierny. Niekiedy szorstkości paznokci towarzyszy wklęśnięcie płytki paznokciowej. W zaawansowanych przypadkach paznokieć może się zniekształcać, rozwarstwiać i pękać. Gdy schorzenie obejmuje wszystkie paznokcie dłoni i stóp, a jego przyczyna nie jest znana, nazywanie jest „dystrofią dwudziestu paznokci” (twenty nail dystrophy – TND). U wielu Pacjentów zmiany paznokciowe związane z trachyonychią ustępują samoistnie. U dzieci choroba trwa krócej niż u dorosłych, a wśród dorosłych, szybciej ustępuje u mężczyzn.

Przyczyny powstawania szorstkości paznokci

Przyczyny trachyonychii nie są do końca poznane, lecz dermatolodzy najczęściej wskazują na podłoże genetyczne i występowanie chorób współistniejących. Do schorzeń mogących prowadzić do szorstkości paznokci należą m.in. liszaj płaski, atopowe zapalenie skóry, egzema, łuszczyca i łysienie plackowate. W przypadkach, w których obie przyczyny zostają wykluczone, mówimy o idiopatycznej postaci szorstkości paznokci. Oznacza to, że choroba występuje spontanicznie i nie da się ustalić jej podłoża. Niektóre badania sugerują, że trachyonychia może być także spowodowana chemioterapią. Najczęstszymi przyczynami schorzenia są jednak łuszczyca i atopowe zapalenie skóry.

Trachyonychia - rodzaje

Trachyonychię możemy podzielić ze względu na jej wygląd i przebieg kliniczny:

• Trachyonychia nieprzeźroczysta – występuje częściej i ma cięższy przebieg kliniczny. W jej wyniku paznokcie są matowe, pogrubione, wyglądają jak przetarte papierem ściernym.
  • Trachyonychia błyszcząca – występuje rzadziej i dlatego jest trudniejsza do zdiagnozowania. Paznokcie zachowują połysk i odbijają światło, są jednak pokryte płytkimi, bardzo licznymi ubytkami. Trachyonychia błyszcząca jest najczęściej powiązana z łysieniem plackowatym.

Diagnostyka

Jeśli zauważysz u siebie objawy trachyonychii, niezwłocznie udaj się do dermatologa. Najważniejszym czynnikiem w leczeniu choroby jest ustalenie jej przyczyny, dlatego podczas wywiadu lekarz zapyta Cię o choroby i lekoterapię, którą stosujesz. Jeśli znana historia chorób nie predysponuje Cię do wystąpienia tego schorzenia, lekarz może zalecić wykonanie dodatkowych badań. Lekarz przeprowadzi dokładne badanie paznokci, skóry, błony śluzowej i włosów. Ze względu na podobieństwo trachyonychii do grzybicy i łuszczycy paznokci, specjalista może wykonać badania mające wykluczyć te schorzenia. Mimo tego, że objawy trachyonychii są charakterystyczne, nie należy diagnozować choroby samodzielnie. Wizyta u doświadczonego dermatologa jest konieczna, aby rozpoznać schorzenie i wdrożyć optymalne leczenie.

Metody leczenia szorstkości paznokci

Trachyonychia, choć niegroźna dla zdrowia, może stanowić poważny defekt kosmetyczny i wpływać negatywnie na samopoczucie osoby nią dotkniętej. Jeśli trachyonychia wywołana jest inną chorobą, jej leczenie opiera się na złagodzeniu lub wyleczeniu schorzenia już istniejącego. W przypadku, gdy choroba związana jest z grzybicą paznokci lub łuszczycą, niezbędne jest wprowadzenie leczenia właściwego dla tych schorzeń. Jeśli szorstkość paznokci pojawiła się równolegle z pogorszeniem ogólnego stanu zdrowia, leczenie trachyonychii musi być połączone ze zdiagnozowaniem potencjalnej choroby i jej ustabilizowaniem lub wyleczeniem. We wszystkich powyższych przypadkach, a także w trachyonychii idiopatycznej, dermatolog może zalecić środki miejscowe obejmujące kremy z mocznikiem, kortykosteroidy i retinoidy, a także środki doustne oparte na m.in. acytretynie, biotynie czy cyklosporynie.

Jeśli zauważasz u siebie niecodzienne zmiany w obrębie paznokci dłoni lub stóp, lub niepokoi Cię stan Twoich paznokci, zapraszamy na profesjonalną konsultację dermatologiczną, w trakcie której zdiagnozujemy problem i przedstawimy dostępne metody leczenia szorstkości paznokci. Zapraszamy do kontaktu z naszą Kliniką.