Kaszaki

Kaszak, czyli cysta naskórkowa (zwana również łojową lub zastoinową) jest łagodną torbielą, która zawiera płynny lub półpłynny materiał. Przyjmuje postać wypukłego, twardego lub o zmiennej postaci guzka, który osiąga rozmiar od kilku milimetrów do nawet 5 centymetrów. Kaszaki najczęściej rozwijają się na twarzy, karku lub skórze głowy, lecz mogą pojawić się również w obrębie zewnętrznych narządów płciowych. Występują jako jeden lub więcej cielistych lub żółtawych guzków o zmiennej wielkości.

Kaszaki nie stanowią zagrożenia dla zdrowia i życia pacjenta, jednak nieleczone powodują ból i zaczerwienienie, a mechaniczne uszkodzenie kaszaka prowadzi do powikłań. Ponadto, tego rodzaju zmiany skórne mogą być uciążliwe ze względu na nieestetyczny wygląd. Dlatego zaleca się usunięcie kaszaka w gabinecie dermatologicznym.

Przyczyny pojawienia się kaszaka na skórze

Kaszaki to powszechna zmiana skórna dotykająca co najmniej 20% dorosłych. Najczęściej rozwijają się pomiędzy 30 a 40 rokiem życia lub w okresie dojrzewania, gdy w organizmie dochodzi do zaburzeń równowagi hormonalnej.

Kaszak pojawia się w wyniku proliferacji komórek naskórka w skórze właściwej. Komórki naskórka tworzą ścianę kaszaka, po czym wydzielają do środka białka keratynowe, które tworzą gęstą, żółtą substancję.

Diagnostyka kaszaków

Kaszaki diagnozuje się na podstawie ich charakterystycznego wyglądu klinicznego. W przypadku wątpliwości co do typu torbieli lekarz może zlecić badanie histopatologiczne.

Leczenie kaszaków

Leczenie kaszaków jest konieczne ze względu na możliwe powikłania. Niewielkie kaszaki niekiedy zanikają samoistnie, jednak większe powodują ból, a ich mechaniczne  uszkodzenie może prowadzić do:

• rozprzestrzenienia się stanu zapalnego na okoliczne tkanki,
  • pęknięcia torbieli i rozlania się jej zawartości,
  • wtórnej infekcji bakteryjnej torbieli.

Dlatego zaleca się usunięcia kaszaka chirurgicznie lub laserem. Całościowe usunięcie torbieli zapobiega nawrotowi kaszaka. W przypadku pojawienia się stanu zapalnego oprócz terapii zabiegowej stosuje się antybiotyki.

Usuwanie kaszaków za pomocą lasera w Klinice Zakrzewscy Katowice

Kaszki skutecznie i bezpiecznie usuwa się za pomocą lasera ablacyjnego CO2 lub klasyczną metodą wycięcia chirurgicznego. Metody te z powodzeniem stosujemy w Klinice Zakrzewscy.

W naszej Klinice zabieg usunięcia zmian skórnych zawsze poprzedza profesjonalna konsultacja dermatologiczna w celu oceny charakteru zmiany skórnej i omówienia z pacjentem przebiegu terapii.

Do usuwania kaszaków stosujemy laser ablacyjny CO2, którego duża precyzja pozwala na usuwanie zmian skórnych bez naruszania zdrowych tkanek z delikatnych partii ciała takich jak twarz czy szyja. Dzięki temu terapia jest efektywna, a czas potrzebny na gojenie i rekonwalescencję stosunkowo krótki.

Zalety stosowania lasera w terapii kaszaków w Klinice Zakrzewscy:

• 5 minut – tyle zazwyczaj twa usunięcie nieestetycznej zmiany skórnej,
  • szybki, pozytywny rezultat zabiegu,
  • zabieg jest precyzyjny i delikatny (wykonywany z użyciem mikroskopu i mocnego oświetlenia), co znacząco skraca okres rekonwalescencji,
  • zabieg wykonujemy w znieczuleniu miejscowym, dzięki czemu jest bezbolesny i bezpieczny dla osób z chorobami przewlekłymi oraz dla kobiet w ciąży,
  • zastosowanie znieczulenia miejscowego oznacza, że pacjent może jeść i pić przed zabiegiem, a po zabiegu od razu powrócić do swoich codziennych zajęć,
  • zabieg nie powoduje skutków ubocznych w postaci blizn czy bólu. Nie ma potrzeby stosowania tabletek przeciwbólowych,
  • po zabiegu pacjent nadal pozostaje pod opieką Kliniki, a jego stan podlega obserwacji według indywidualnie dobranego harmonogramu kontroli stanu zdrowia,

Przeczytaj więcej na temat leczenia z zastosowaniem lasera ablacyjnego w Klinice Zakrzewscy.

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Kliniki Zakrzewscy w zakresie usuwania kaszaków. W naszej ofercie znajdują się również zabiegi, których celem jest usuwanie grudek perlistych prącia, kurzajek, kępek żółtych, prosaków, włókniaków, mięczaków zakaźnych i kłykcin.