Rogowacenie starcze

Rogowacenie starcze, zwane również słonecznym, to choroba charakteryzująca się występowaniem płaskich przebarwień na skórze. Ogniska rogowacenia mogą być pojedyncze lub mnogie i pojawiają się najczęściej na twarzy, głowie, dłoniach, podudziach i przedramionach. W chorobowo zmienionym miejscu skóra jest sucha i łuszczy się, a na jej powierzchni pojawiają się szarożółte przebarwienia. Naskórek może być zgrubiały i pokryty zmarszczkami, co jest konsekwencją nadmiernej ekspozycji na słońce, lub wręcz przeciwnie – ścieńczały, w przypadku zmian starczych. Zrogowacenia mogą mieć nierówną powierzchnię, a ich średnica sięga kilku milimetrów. Gdy skóra zostanie zdrapana lub naruszona, może dojść do krwawienia, a powstała rana sączy się. Rogowacenie starcze to nie tylko defekt kosmetyczny – jest stanem przedrakowym skóry, co oznacza, że zmiany te mogą ulec zezłośliwieniu. Z tego względu trafna i szybka diagnoza jest niezwykle istotna. Zmiany te można skutecznie leczyć, dlatego jeśli zauważysz na skórze niepokojące zmiany, nie zwlekaj, skonsultuj się z dermatologiem.

Przyczyny powstawania rogowacenia starczego

Rogowacenie starcze najczęściej występuje u osób starszych, o jasnym fototypie skóry lub stosujących leki immunosupresyjne. Spowodowane jest nadmierną ekspozycją na promieniowanie słoneczne lub wynika z zaawansowanego wieku. Oddziaływanie promieniowania ultrafioletowego UVB prowadzi do zahamowania zdolności naprawczych DNA. Promieniowanie UVA niszczy natomiast komórki skóry w sposób pośredni poprzez uszkodzenie budulca naskórka. Na rogowacenie starcze narażeni są bardziej mężczyźni, choć ta choroba może dotknąć każdego, bez względu na płeć i wiek. Biorąc pod uwagę fakt, że rogowacenie starcze wynika bezpośrednio z ekspozycji na promieniowanie słoneczne, w profilaktyce schorzenia unikanie tego czynnika i ochrona przeciwsłoneczna grają kluczową rolę.

Diagnostyka

Po przeprowadzeniu dokładnego wywiadu medycznego specjalista bada zmianę dermatoskopem. Jest to szybka, skuteczna i prosta metoda diagnostyczna. Pozwala na dziesięciokrotne powiększenie chorobowo zmienionego miejsca, dzięki czemu lekarz może obejrzeć rogowaciejącą skórę bardzo dokładnie. Jeśli te metody nie dają pełnego obrazu klinicznego, dermatolog może przeprowadzić badanie wideodermatoskopowe, które pozwala na precyzyjne określenie charakteru zmian skórnych na ich najwcześniejszym etapie rozwoju. Wideodermatoskopia pozwala na:

• wykonanie zdjęć i filmów w rozdzielczości Full HD
  • uzyskanie wysokiej ostrości obrazu
  • powiększenie obrazu nawet 140 razy dzięki zastosowanemu zoomowi optycznemu
  • optymalne oświetlenie badanego obszaru światłem spolaryzowanym lub niespolaryzowanym
  • automatyczne zapisywanie obrazów w systemie urządzenia

Oprogramowanie fotografuje znamiona i poddaje je wnikliwej ocenie, wykorzystując algorytm oparty na sztucznej inteligencji, który grupuje wszelkie znamiona pod kątem ich potencjalnego zagrożenia dla zdrowia Pacjenta. Badanie to jest szczególnie przydatne w przypadku rogowacenia starczego, ponieważ w przebiegu tej choroby Pacjenci często wykazują inne zmiany barwnikowe. W przypadku podejrzenia zagrożenia rakiem skóry, lekarz zaleci biopsję diagnostyczną.

Metody leczenia starczego rogowacenia skóry

W wyborze optymalnej metody leczenia rogowacenia starczego pod uwagę należy wziąć liczbę ognisk choroby, ich powierzchnię, lokalizację, kliniczną ewolucję zmian oraz jak dawno pojawiły się na skórze. Znaczenie ma również wiek Pacjenta oraz przebyte lub przewlekłe choroby, w tym raki skóry. Leczenie obejmuje preparaty do stosowania miejscowo połączone z zabiegami leczniczymi. W Klinice Zakrzewscy doświadczeni i profesjonalni specjaliści pomogą wybrać Pacjentowi jedną z kilku efektywnych dostępnych metod leczenia. Do zabiegów odnoszących najlepsze rezultaty należą:

• Terapia laserem ablacyjnym CO2 – jest to nieinwazyjna i bezpieczna metoda leczenia. Okres rekonwalescencji jest zminimalizowany praktycznie do zera, a sam zabieg trwa od 15 do 30 minut. Znieczulenie maścią jest opcjonalne, a podczas zabiegu czuć jedynie pieczenie lub szczypanie. Zmiana odparowuje w sposób bezkrwawy, a zdrowa skóra pozostaje nienaruszona. Lekarz ma pełną kontrolę nad pracą lasera, dzięki czemu może optymalizować efektywność terapii i zmaksymalizować bezpieczeństwo. Po zabiegu skóra pokrywa się strupkiem, następnie ranka pokrywa się nowymi komórkami, co zmniejsza ryzyko powstania blizny. Niekwestionowaną zaletą laseroterapii jest fakt, że niszczy ona zmianę w całości.
  • Terapia fotodynamiczna (PDT)  z wykorzystaniem lamp LED Dermalux Tri-Wave MD to nowoczesna metoda, która pozwala na uzyskanie niezwykle precyzyjnych efektów leczenia rogowacenia starczego. Polega na aplikowaniu wrażliwej na światło substancji chemicznej (fotouczulacza), którą nakłada się na zmienione chorobowo miejsce na skórze. Pod wpływem światła o odpowiednio dobranej długości fal generowanego przez lampę Dermalux Tri-Wave MD, fotouczulacz aktywuje się wywołując proces utleniania w zmienionych chorobowo komórkach skóry, co prowadzi do ich rozpadu. Niekwestionowanymi zaletami tej metody leczenia jest fakt, że fotouczulacz działa tylko w miejscu aplikacji na skórę nie niszcząc zdrowych tkanek. Terapia PDT charakteryzuje się wysoką skutecznością i stanowi doskonałe rozwiązanie dla Pacjentów, u których nie można zastosować innych metod leczenia, np. laseroterapii.
  • Peelingi chemiczne – poprawiają kondycję skóry poprzez kontrolowane złuszczenie chorobowo zmienionego obszaru. Tę metodę leczenia stosuje się w łagodnych, początkowych formach rogowacenia starczego. Peelingi z wykorzystaniem kwasu pirogronowego, trójchlorooctowego oraz kwasu glikolowego, szczególnie polecane w leczeniu rogowacenia, pobudzają procesy regeneracji i wzrostu nowych komórek naskórka. W zależności od charakterystyki rogowacenia, specjalista dobiera rodzaj i stężenie preparatu, które przyniosą optymalne rezultaty.

Niezależnie od wybranej metody leczenia starczego rogowacenia skóry, stosowanie ochrony przeciwsłonecznej jest kluczowe w walce z rogowaceniem starczym. Krem z filtrem SPF 50 należy stosować każdorazowo przy ekspozycji na słońce, a jego aplikację powtarzać co 3 godziny. Skuteczność leczenia w dużej mierze zależy od determinacji Pacjenta oraz stosowania się do zaleceń lekarskich.

Jeśli zauważasz u siebie rogowacenie starcze lub niepokoi Cię stan Twojej skóry, zapraszamy na  profesjonalną konsultację dermatologiczną, w trakcie której zdiagnozujemy problem i przedstawimy dostępne metody leczenia. Zapraszamy do kontaktu z naszą Kliniką.