Róg skórny

Róg skórny jest typem rogowacenia słonecznego, wywołanym tymi samymi czynnikami co rogowacenie starcze. Może przybrać kształt stożkowy lub nieregularny oraz żółtą, białą, różową lub brązową barwę. Jego struktura jest zbita i twarda, zbudowana ze zwartej keratyny, czyli białka będącego budulcem górnej warstwy skóry. Zmiana osiąga zazwyczaj kilka milimetrów średnicy i kilkanaście milimetrów wysokości i przyjmuje formę stożka, rogu, kolca bądź guza. Róg skórny może pojawić się na każdym obszarze ciała, jednak najczęściej występuje na obszarach, które częściej ulegają ekspozycji słonecznej, czyli na twarzy, uszach, głowie, rękach i ramionach, szczególnie u osób starszych. W około 20% przypadków róg skórny może rozwinąć się do złośliwego raka kolczystokomórkowego skóry, dlatego wczesna diagnostyka jest niezwykle ważna.

Przyczyny rogowacenia słonecznego

Róg skórny powstaje na skutek nadmiernego rogowacenia się skóry w danym miejscu, jednak przyczyny jego występowania nie są znane. Podejrzewa się, że zmiana może zostać wywołana przez promieniowanie słoneczne lub wirus brodawczaka ludzkiego. Róg skórny pojawia się częściej u osób starszych i o jasnej karnacji. W przypadku mężczyzn zmiana zazwyczaj pojawia się w młodszym wieku niż u kobiet i częściej przyjmuje złośliwą postać. Zauważono, że rogi skórne mają tendencję do pojawiania się w miejscu blizn i oparzeń.

Diagnostyka rogu skórnego

Jak już wspomniano, róg skórny może świadczyć o rozwoju złośliwego raka kolczystokomórkowego skóry, dlatego każda zmiana cechująca się rogowaceniem powinna zostać dokładnie zdiagnozowana przez doświadczonego lekarza dermatologa. W celu ustalenia charakteru zmiany, lekarz wykonuje biopsję podstawy rogu skórnego, a materiał poddawany jest badaniu histopatologicznemu.

Róg skórny - metody leczenia

W naszej Klinice rogi skórne leczone są laserem ablacyjnym CO2. Dużą przewagę laseroterapii stanowi fakt, że jest to metoda szybka, precyzyjna i bezpieczna. Technologia zastosowana w laserze umożliwia pełną kontrolę czasu pracy, powierzchni objętej zabiegiem i natężenia mocy, optymalizując efektywność terapii i dając kontrolę nad jej rezultatem. Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym przez doświadczonego dermatologa. Skraca to czas rekonwalescencji do zera – pacjent od razu po usunięciu zmiany może wrócić do codziennych czynności.

Sama procedura nie trwa długo, podobnie jak czas gojenia. W trakcie zabiegu zmienione chorobowo tkanki odparowują w sposób bezkrwawy, a wysoka temperatura gwarantuje sterylność zabiegu. Dzięki stopniowemu odparowywaniu zmiany i możliwości kontrolowania procesu, cały zabieg jest niezwykle precyzyjny. W miejscu usunięcia zmiany pod wpływem temperatury następuje zamknięcie naczyń krwionośnych, a skóra poddana zabiegowi pokrywa się strupkiem. Gojenie odbywa się poprzez ziarninowanie. Ranka stopniowo pokrywa się nowymi komórkami, dzięki czemu minimalizuje się ryzyko powstania blizny, co jest niemożliwe, jeśli używa się skalpela. Otaczająca zmianę zdrowa skóra pozostaje nienaruszona. Dodatkową zaletą użycia lasera ablacyjnego jest fakt, że po zabiegu pacjent nie odczuwa bólu. Po zabiegu skórę należy odpowiednio pielęgnować zgodnie z zaleceniem specjalisty.