Leukonychia

Charakterystyka

Leukonychia, znana lepiej jako bielactwo paznokci, to jedna z najczęstszych chorób dermatologicznych powodujących zmiany barwnikowe w obrębie tego przydatku skóry. Objawia się pojawieniem białych plamek na płytce paznokcia – zmiany te mogą przybierać różne kształty, od podłużnych po okrągłe i występować pojedynczo lub w skupiskach. Przebarwienia mogą być nieliczne lub obejmować całą płytkę jednego, lub wielu paznokci. Leukonychia może wystąpić u każdego, bez względu na wiek i płeć. Bielactwa paznokci nie należy bagatelizować – choć wygląda niegroźnie, może wskazywać na wiele poważnych chorób toczących się w organizmie, na przykład na niewydolność nerek czy marskość wątroby.

Rodzaje bielactwa paznokci:

Leukonychię można podzielić ze względu na czas, w którym powstała zmiana zabarwienia paznokcia. Wyróżniamy wtedy:

• Bielactwo paznokci nabyte
  • Bielactwo paznokci wrodzone

Biorąc pod uwagę obraz kliniczny, rozróżniamy:

• Bielactwo paznokci całkowite – zajmuje całą płytkę paznokcia
  • Bielactwo paznokci częściowe dzieli się na:
    • Leukonychia partialis – zmiany występują na połowie paznokcia
    • Leukonychia striata – objawia się podłużnymi, białymi smugami o różnej szerokości
    • Leukonychia transversalis – zmiany przypominają poprzeczne, białe paski
    • Leukonychia punktatum – objawia się występowaniem mnogich, białych plamek o średnicy 1-2 mm

Najistotniejszym podziałem choroby jest jednak ten klasyfikujący leukonychię ze względu na część zajmowanego paznokcia:

• Leukonychia prawdziwa – zmiany dotyczą łożyska paznokcia
  • Pseudoleukonychia – zmiany powstają w tkankach podpaznokciowych
  • Leukonychia pozorna – zmiany powstają w płytce paznokcia

Przyczyny leukonychii

Leukonychia prawdziwa nie zanika pod wpływem nacisku na paznokieć i przemieszcza się wraz z jego wzrostem. Może być spowodowana niedoborami soli mineralnych, wartości odżywczych i pierwiastków, szczególnie wapnia i cynku. Niestety ta postać choroby spotykana jest także w przebiegu niewydolności serca, łuszczycy, niewydolności nerek czy łysienia plackowatego. Leukonychia prawdziwa może zostać też spowodowana zatruciem metalami ciężkimi.

Pseudoleukonychia często wywołana jest przez uraz paznokcia, niewłaściwy manicure i pedicure lub używanie nieodpowiedniego lakieru do paznokci. Ta postać choroby towarzyszy również łuszczycy i grzybicy paznokci. Podobnie jak w odmianie prawdziwej, nie zanika pod wpływem nacisku na paznokieć i przemieszcza się wraz z jego wzrostem.

Leukonychia pozorna może pojawić się wskutek nadmiernej potliwości, chorób nerek, niedokrwistości czy trądu. W przeciwieństwie do poprzednich rodzajów choroby, leukonychia pozorna nie przemieszcza się wraz ze wzrostem paznokcia i zanika pod wpływem nacisku.

Diagnostyka bielactwa paznokci

Jeśli zauważysz u siebie pierwsze objawy leukonychii, niezwłocznie udaj się do dermatologa. Najważniejszym czynnikiem w leczeniu leukonychii choroby jest ustalenie jej przyczyny, dlatego podczas wywiadu lekarz zapyta Cię o choroby i lekoterapię, którą stosujesz. Jeśli znana historia chorób nie predysponuje Cię do wystąpienia tego schorzenia, lekarz może zalecić wykonanie dodatkowych badań, najczęściej morfologii. Mimo tego, że objawy leukonychii są charakterystyczne, nie należy diagnozować choroby samodzielnie. Wizyta u doświadczonego dermatologa jest konieczna, aby rozpoznać schorzenie i wdrożyć optymalne leczenie.

Metody leczenia leukonchynii

Leczenie leukonychii opiera się na wyleczeniu jej przyczynyJeśli choroba wywołana jest niedoborem witamin, soli mineralnych i pierwiastków, lekarz zaleci Ci, jak uzupełnić te niedobory. Jeśli białe zmiany na paznokciach pojawiły się równolegle z pogorszeniem ogólnego stanu zdrowia, leczenie leukonychii musi być połączone ze zdiagnozowaniem potencjalnej choroby i jej ustabilizowaniem lub wyleczeniem. W przypadku, gdy choroba związana jest z grzybicą paznokci lub łuszczycą, niezbędne jest wprowadzenie leczenia właściwego dla tych schorzeń. Leukonychia może stanowić defekt kosmetyczny, więc jeśli nie ma do tego przeciwwskazań, dermatolog doradzi Ci, jakim lakierem możesz bezpiecznie zakryć białe zmiany.

Jeśli zauważasz u siebie białe plamki na paznokciach dłoni lub stóp lub niepokoi Cię stan Twoich paznokci, zapraszamy na profesjonalną konsultację dermatologiczną, w trakcie której zdiagnozujemy problem i przedstawimy dostępne metody leczenia. Zapraszamy do kontaktu z naszą Kliniką.