Rhinophyma - guzowatość nosa

Rhinophyma, czyli guzowatość nosa to choroba dotykająca niektóre osoby od lat zmagające się z trądzikiem różowatym. Nos zaatakowany guzowatością staje się czerwony i opuchnięty, a na skórze pojawiają się grudki, które sprawiają, że nos zmienia swój kształt. W rzadkich przypadkach rhinophyma może pojawić się na uszach i podbródku. Rhinophyma dotyka głównie mężczyzn o jasnej karnacji w wieku od 50 do 70 lat.

Rhinophyma nie jest groźna dla zdrowia pacjenta, jednak może stanowić poważny problem estetyczny, negatywnie oddziałując na psychikę osoby dotkniętej tą chorobą.

Przyczyny pojawienia się rhinophymy

Przyczyny wystąpienia rhinophymy nie są w pełni poznane. Rhinophyma zwykle rozwija się w wyniku wieloletniego i nieleczonego trądziku różowatego. Zdarza się jednak, że schorzenie to pojawia się u osób bez objawów trądziku różowatego. Rhinophyma nie jest dziedziczna.

Guzowatość nosa: pierwsze objawy

Rhinophyma to choroba nosa, która zmienia jego kształt. W początkowym etapie rozwoju choroby na nosie pojawia się zaczerwienienie oraz kilka niewielkich guzków. Z czasem nos jest coraz bardziej opuchnięty i bulwiasty. Zaatakowana chorobą skóra staje się rozciągnięta, z widocznymi porami i bliznami.

Jak diagnozuje się rhinophymę?

Diagnozę guzowatości nosa lekarz stawia na podstawie wyglądu skóry na nosie oraz historii przebiegu trądziku różowatego. Dermatolog może wykonać także biopsję skóry w celu wykluczenie innych zmian skórnych.

Czy można ją wyleczyć?

Obecnie nie ma lekarstwa na rhinophymę. Jednak istnieją skuteczne terapie, które znacząco redukują objawy choroby, poprawiają wygląd nosa i zapobiegają pogorszeniu stanu skóry nosa.

Terapie stosowane w leczeniu rhinophymy

Leczenie zaawansowanej rhinophymy często wymaga jednoczesnego zastosowania różnych form terapii. Niekiedy jedyną opcją jest zabieg chirurgiczny, który usunie nadmiar tkanki i przywróci naturalny kształt nosa.

W zależności od stopnia zaawansowania rhinophymy stosuje się następujące metody leczenia:

1. Izotretynoina podawana doustnie skutecznie zmniejsza zaczerwienienie i rozrost gruczołów łojowych nosa.
  2. Laser CO2 jest często stosowaną metodą leczenia zgrubiałej skóry nosa. Wiązka lasera skutecznie redukuje guzki i zgrubienia.
  3. Chirurgiczne usunięcie zgrubiałej skóry nosa za pomocą skalpela.
  4. Dermabrazja, czyli mechaniczne usunięcie górnych warstw skóry. Terapia ta wiąże się z ryzykiem nadmiernego krwawienia w miejscu poddanym dermabrazji i powstania blizn.
  5. Elektrochirurgia i elektrokoagulacja, czyli terapie wykorzystujące prąd elektryczny o wysokiej częstotliwości w celu usunięcia nadmiaru tkanki na nosie.

Leczenie rhinophymy w Klinice Medycyny Estetycznej i Dermatologii Zakrzewscy

W naszej klinice proponujemy pacjentom cierpiącym na guzowatość nosa metodę leczenia z wykorzystaniem lasera ablacyjnego CO2. Laser ablacyjny CO2 redukuje nieestetyczne zmiany, wygładza skórę, a także stymuluje produkcję kolagenu i regenerację głębszych warstw skóry.

Laser CO2 charakteryzuje się dużą precyzją, dzięki czemu można bezpiecznie i szybko usunąć zmiany skórne z delikatnych partii ciała takich jak nos, policzki czy uszy. Wysoka precyzja lasera gwarantuje także, że czas gojenia się skóry po zabiegu trwa zaledwie kilka dni.

Zdjęcia ukazują efekt zabiegu u konkretnego Pacjenta. Efekt zabiegu może się różnić w zależności od indywidualnych cech Pacjenta, liczby powtórzeń zabiegu, stosowania się Pacjenta do zaleceń pozabiegowych oraz umiejętności i doświadczenia osoby przeprowadzającej zabieg.

Zalety stosowania lasera w leczeniu rhinophymy w Klinice Zakrzewscy:

• pozytywne rezultaty są widoczne niemal natychmiast
  • zabieg jest precyzyjny i delikatny, a ewentualne dolegliwości bólowe odczuwane w trakcie naświetlania są minimalne
  • zabieg jest bardzo bezpieczny, a pojawiające się bezpośrednio po zabiegu zaczerwienienie czy obrzęk są krótkotrwałe i niewielkie
  • otaczająca zmianę zdrowa skóra pozostaje nienaruszona.

Rekonwalescencja po zabiegu

Po zabiegu z wykorzystaniem lasera ablacyjnego CO2 mogą wystąpić krótkotrwałe efekty uboczne takie jak:

• obrzęk i zaczerwienienie w miejscu poddanym działaniu lasera
  • drobne strupki, które odpadają po 5-7 dniach
  • w przypadku bardzo nasilonych zmian, może być konieczny kolejny zabieg.

Przebieg zabiegu leczenia guzowatości nosa

Przed zabiegiem lekarz nakłada na obszar zabiegowy specjalny żel znieczulający, który minimalizuje ewentualne reakcje bólowe skóry. Następnie lekarz kieruje wiązkę lasera na leczony obszar, a zmienione chorobowo tkanki odparowują w sposób bezkrwawy.  Głowica lasera nie dotyka do skóry, dzięki czemu zabieg jest całkowicie sterylny. Po zabiegu na miejsce poddane naświetlaniu nakładany jest krem przyspieszający gojenie lub opatrunek. Czas trwania zabiegu różni się w zależności od rozległości zmiany skórnej i wynosi od 15 do 30 minut.

Przeciwwskazania do zabiegu

Nie należy wykonywać laseroterapii w następujących przypadkach:

• ciąża
  • laktacja
  • infekcje skórne w miejscu zabiegu
  • opryszczka
  • aktywna choroba nowotworowa
  • padaczka
  • żółtaczka
  • łuszczyca, bielactwo
  • skłonność do bliznowców
  • skłonność do powstawania przebarwień
  • przyjmowanie leków tj. retinoidy, leki psychotropowe, antybiotyki.

Aby leczenie rhinophymy laserem przyniosło dobre efekty należy stosować się do zaleceń lekarza w kwestii pielęgnacji skóry nosa w domu.

Jeśli cierpisz na guzowatość nosa, zapraszamy na profesjonalną konsultację do naszej kliniki, aby zapoznać się z dostępnymi terapiami i rozpocząć skuteczne leczenie.