Trądzik młodzieńczy

Trądzik młodzieńczy jest najczęstszą chorobą skóry, z jaką zgłaszają się pacjenci do gabinetów dermatologicznych. Trądzik dotyka niemal wszystkie osoby w wieku 14 - 20 lat.  Krosty, grudki i zaskórniki pojawiają się zwykle na twarzy i szyi, ale nierzadko trądzik atakuje także plecy i klatkę piersiową.

Trądzik młodzieńczy stanowi poważny problem estetyczny dla młodych ludzi, jest także schorzeniem dermatologicznym, którego nie należy lekceważyć. Istnieje ryzyko, że nieleczony trądzik przerodzi się w stan zapalny pozostawiając na skórze głębokie blizny.

Trądzik młodzieńczy można z powodzeniem leczyć w gabinetach medycyny estetycznej i dermatologii. W Klinice Zakrzewscy oferujemy kompleksowy program terapii trądziku, który jest dopasowany do indywidualnych potrzeb każdego pacjenta.

Efekty leczenia trądziku w Klinice Zakrzewscy

Zdjęcia ukazują efekt zabiegu u konkretnego Pacjenta. Efekt zabiegu może się różnić w zależności od indywidualnych cech Pacjenta, liczby powtórzeń zabiegu, stosowania się Pacjenta do zaleceń pozabiegowych oraz umiejętności i doświadczenia osoby przeprowadzającej zabieg.

Dlaczego pojawiają się wypryski na twarzy i ciele

Trądzik wywołują głównie martwe komórki naskórka z wyściółki mieszków włosowych, które sklejają się ze sobą w wyniku nadprodukcji keratyny w skórze. Powstałe grudki stają się pożywką dla bakterii powodujących stan zapalny wyprysków. Im więcej keratyny i sebum wytwarzanego przez gruczoły łojowe, tym większe prawdopodobieństwo pojawienia się wielu nieestetycznych krost na skórze.

Przyczyny trądziku młodzieńczego

Istnieje wiele czynników, które decydują o tym, czy i w jakim nasileniu pojawi się trądzik w wieku nastoletnim. Przyczyny te mogą być ze sobą powiązane. Do najczęstszych powodów trądziku młodzieńczego należą:

• Zmiany hormonalne w organizmie – do rozwoju trądziku przyczyniają się testosteron oraz hormon DHT, które z krwi przechodzą do receptorów hormonalnych w skórze powiększając gruczoł łojowy i zwiększając produkcję sebum. Testosteron i DHT pojawiają się w organizmie w okresie dojrzewania, przy czym u mężczyzn jest go więcej niż u kobiet. U kobiet z kolei dochodzi do zmian hormonalnych także w wyniku pojawienia się cyklu menstruacyjnego.

• Bakterie (P. acnes) - P. acnes żyją na skórze i w mieszkach włosowych, gdzie odżywiają się martwymi komórkami skóry i sebum. Bakterie szybko namnażają się, jeśli mieszek włosowy zostanie zablokowany lub gruczoł łojowy zacznie wytwarzać dużo sebum. Należy pamiętać, że obecność bakterii na skórze jest normalna, a rozwój trądziku nie jest oznaką złej higieny.

• Kosmetyki – kosmetyki i inne produkty do pielęgnacji skóry tworzą powłokę na skórze zatykając pory. Niektóre, bardziej oleiste produkty mogą przedostawać się do wnętrza mieszków włosowych blokując je.

• Stres - kortyzol uwalniany do organizmu w sytuacjach stresowych powoduje zwiększenie produkcji testosteronu i DHT, które przyczyniają się m.in. do zatykania mieszków włosowych i rozwoju trądziku. Stres powoduje również ogólne stany zapalne w organizmie, które mogą pogorszyć stan skóry trądzikowej.

• Dieta - pokarmy, które zwiększają poziomu cukru we krwi (cukier, węglowodany i nabiał) powodują wzrost hormonu IGF-1 w organizmie, co z kolei prowadzi do wzrost poziomu testosteronu i DHT.

• Niektóre leki, w tym sterydy i terapia hormonalna - sterydy mają wpływ na produkcję testosteronu i DHT w organizmie, które powodują powiększenie się gruczołów łojowych i wzrost produkcji sebum.  Sterydy nakładane bezpośrednio na skórę mogą powodować oraz nasilać trądzik w miejscu stosowania.

Jak diagnozuje się trądzik młodzieńczy

Trądzik młodzieńczy diagnozuje się na podstawie objawów klinicznych zmian skórnych. W trakcie diagnozy dermatolog ocenia rodzaj wyprysków, stan zaawansowania trądziku oraz jego umiejscowienie na ciele, a następnie ustala z pacjentem optymalny plan leczenia.

Metody leczenia trądziku młodzieńczego

Im wcześniej podejmie się odpowiednie leczenie trądziku u nastolatków, tym jest większe prawdopodobieństwo, że trądzik będzie miał przebieg łagodny i nie pozostawi blizn na skórze. Leczenie trądziku młodzieńczego często wymaga zastosowania kilku terapii jednocześnie, a także właściwej pielęgnacji skóry w domu.

Większość metod leczenia trądziku wymaga czasu. Uważa się, że terapie należy kontynuować przez co najmniej 12 tygodni, aby móc ocenić ich skuteczność. W przypadku ciężkiego przebiegu trądziku konieczna jest wizyty u dermatologa, który przepisze leki na receptę oraz zaproponuje terapie miejscowe.

Do często stosowanych metod leczenia trądziku młodzieńczego należą:

• terapia hormonalna
  • stosowanie antybiotyków
  • peelingi, w tym chemiczne i złuszczanie
  • ekstrakcja zaskórników
  • stosowanie nadtlenku benzoilu, kwasu salicylowego, retinoli i sterydów
  • wymrażanie wyprysków
  • laser i terapie światłem, które niszczą bakterie powodujące stan zapalny trądziku.

Terapia laserowa w leczeniu trądziku młodzieńczego

Terapie światłem i laserem zabijają bakterie (P. acnes) wywołujące stan zapalny trądziku. Ponadto, redukują ilość keratyny w skórze zmniejszając tym samym ryzyko sklejenia się martwych komórek naskórka z wyściółki mieszków włosowych.

Terapia laserowa jest bezpieczną i skuteczną metodą leczenia zmian trądzikowych, o ile jest przeprowadzona przez doświadczonego lekarza z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu. W innym przypadku istnieje ryzyko oparzenia skóry, pojawienia się pęcherzy, blizn czy zmiany pigmentacji skóry.

Podobnie jak w przypadku większości terapii trądziku, terapie światłem i laserem wymagają czasu, aby uzyskać czystą i gładką skórę. Przebieg leczenia i liczba potrzebnych sesji jest ustalana indywidualnie z pacjentem w zależności m.in. od stopnia rozwoju trądziku i jego umiejscowienia.

Leczenie trądziku młodzieńczego w Klinice Medycyny Estetycznej i Dermatologii Zakrzewscy

W naszej klinice oferujemy pacjentom skuteczny program leczenia trądziku u nastolatków, który obejmuje:

• konsultację lekarską, w trakcie której lekarz ustala wraz z pacjentem optymalny plan leczenia trądziku
  • leczenie z zastosowaniem nowoczesnych form terapii laserowej oraz zabiegów kosmetologicznych
  • stałe monitorowanie postępów leczenia i opieka nad zdrowiem pacjenta.

W Klinice Zakrzewscy, w oparciu o międzynarodowe wytyczne dotyczące efektywnej terapii trądziku młodzieńczego, proponujemy pacjentom skuteczne metody leczenia takie jak:

Zalety terapii laserowej w leczeniu trądziku młodzieńczego

Laseroterapia z wykorzystaniem laserów CO2 oraz lasera pikosekundowego jest małoinwazyjną metodą, która:

• efektywnie i w krótkim czasie zmniejsza liczbę wyprysków i wygładza skórę
  • wiąże się z minimalnym ryzykiem powikłań
  • jest niemal bezbolesna
  • nie wymaga długiego okresu rekonwalescencji i zażywania leków przeciwbólowych.

Skuteczność terapii trądziku zależy również od stosowania się pacjenta do zaleceń dermatologa w kwestii codziennej pielęgnacji skóry dotkniętej trądzikiem.

Więcej na temat trądziku oraz metod leczenia możesz przeczytać w artykułach:

Skuteczne sposoby na to jak pomóc przetrwać trądzik nastolatkom

Jak pielęgnować skórę przy trądziku pospolitym?

W Klinice Zakrzewscy oferujemy także kompleksowy program leczenia trądziku różowatego oraz trądziku dorosłych.

Jeśli Ty lub Twój nastolatek zmagacie się z objawami trądziku, zapraszamy na konsultację lekarską, aby uzyskać profesjonalną diagnozę i rozpocząć leczenie.