Brodawki łojotokowe

Brodawki łojotokowe to łagodna zmiana skórna, która występuje u ponad 90% osób w wieku powyżej 60 roku życia.  Brodawki łojotokowe mogą pojawić się w dowolnym miejscu na ciele, chociaż zwykle lokalizują się na tułowiu, kończynach górnych, na twarzy (także na powiekach) oraz na owłosionej skórze głowy.

Brodawki łojotokowe nie powodują dolegliwości bólowych, świądu czy pieczenia. Mogą jednak stanowić poważny problem estetyczny, szczególnie gdy są umiejscowione na twarzy i powiekach.

Brodawki łojotokowe mają zróżnicowany wygląd:

• płaska lub wypukła grudka, która jest dobrze odgraniczona od zdrowej skóry sprawiając wrażenie przyklejonej do powierzchni skóry,
  • średnica od 1 mm do kilku centymetrów,
  • kolor żółty, szary, jasnobrązowy, ciemnobrązowy, czarny lub wielobarwny,
  • powierzchnia gładka, woskowata lub brodawkowata,
  • występują pojedynczo lub grupami w określonych miejscach na ciele np. na skórze głowy, pod biustem, wzdłuż kręgosłupa, w pachwinie.

Przyczyny wystąpienia na skórze brodawek łojotokowych

Nie wiadomo dlaczego wraz ze starzeniem się skóry pojawiają się brodawki łojotokowe. Chociaż określa się je jako „łojotokowe” nie powstają one z gruczołów łojowych, nie są też związane z sebum. Wiadomo, że wraz z upływem lat brodawki łojotokowe występują na skórze coraz liczniej, a poniższe czynniki sprzyjają ich powstawaniu:

• oparzenie słoneczne lub zapalenie skóry,
  • tarcie skóry może być przyczyną pojawienie się grudek w fałdach skóry,
  • występowanie na skórze plam soczewicowatych słonecznych,
  • predyspozycje genetyczne,
  • inhibitory receptora naskórkowego czynnika wzrostu (stosowane w leczeniu nowotworów).

Diagnostyka brodawek łojotokowych

Chociaż brodawki łojotokowe nie wymagają leczenia, warto skonsultować zmianę skórną z dermatologiem ze względu na fakt, że:

• brodawki łojotokowe często przypominają wyglądem jeden z rodzajów nowotworu skóry,
  • nowotwór skóry może rozwinąć się w obrębie brodawki łojotokowej.

Lekarz postawi prawidłową diagnozę zmiany skórnej przeprowadzając dermatoskopię lub biopsję z badaniem histopatologicznym.

Leczenie brodawek łojotokowych

Nieestetyczny wygląd brodawek łojotokowych na skórze może powodować duży dyskomfort pacjenta. Niekiedy wystające grudki zaczepiają o odzież lub biżuterię powodując bolesność i podrażnienie skóry. W takich sytuacjach zaleca się usunięcie uciążliwych zmian.

Metody stosowane w usuwaniu brodawek łojotokowych obejmują:

• ablacyjna chirurgia laserowa,
  • krioterapia,
  • łyżeczkowanie i / lub elektrokoagulacja.

Zarówno krioterapia, jak i łyżeczkowanie czy elektrokoagulacja niosą za sobą ryzyko pozostawienia nieestetycznej blizny na skórze.

Usuwanie brodawek łojotokowych laserem

Skuteczną metodą nie pozostawiającą blizn na skórze jest laseroterapia, którą z powodzeniem stosujemy w Klinice Zakrzewscy.

W naszej Klinice zabieg usunięcia brodawki łojotokowej zawsze poprzedza profesjonalna konsultacja dermatologiczna w celu oceny charakteru zmiany skórnej i omówienia z pacjentem przebiegu zabiegu.

Do usuwania brodawki łojotokowej stosujemy laser.

Zastosowanie lasera pozwalaja na usunięcie nawet rozległych zmian skórnych bez naruszenia zdrowych tkanek. Precyzja urządzenia umożliwia usunięcie grudek także z tych obszarów skóry, które wymagają delikatnego traktowania, co bezpośrednio przekłada się na wysoką efektywność terapii przy minimalizacji czasu potrzebnego na gojenie i rekonwalescencję.

Zabieg laserowego usuwania brodawek w Klinice Zakrzewscy to:

• 5 minut – tyle zazwyczaj trwa usunięcie uciążliwych grudek ze skóry,
  • zabieg jest precyzyjny, co znacząco skraca okres rekonwalescencji,
  • zabieg wykonujemy w znieczuleniu miejscowym, dzięki czemu jest bezbolesny i bezpieczny dla kobiet w ciąży oraz osób z chorobami przewlekłymi,
  • zastosowanie znieczulenia miejscowego oznacza, że pacjent może jeść i pić przed zabiegiem, a po zabiegu od razu powrócić do swoich codziennych zajęć,
  • zabieg nie powoduje skutków ubocznych w postaci blizn czy bólu. Nie ma potrzeby stosowania tabletek przeciwbólowych,
  • po zabiegu pacjent nadal pozostaje pod opieką Kliniki, a jego stan podlega obserwacji według indywidualnie dobranego harmonogramu kontroli stanu zdrowia,

Więcej na temat leczenia z zastosowaniem laseroterapii w naszej Klinice Zakrzewscy znajdziesz na stronie.

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Kliniki Zakrzewscy w zakresie usuwania brodawek łojotokowych. W naszej ofercie znajdują się również zabiegi, których celem jest usuwanie kurzajek, kępek żółtych, prosaków, włókniaków, objawów zakażenia mięczakiem zakaźnym i kłykcin.