Rogowacenie mieszkowe

Charakterystyka rogowacenia mieszkowego

Rogowacenie mieszkowe, zwane również rogowaceniem okołomieszkowym, jest niezwykle powszechnym schorzeniem, które może dotknąć każdego bez względu na wiek i płeć. Objawia się występowaniem niewielkich, czerwonawych lub cielistych grudek zlokalizowanych przy mieszkach włosowych, sprawiając wrażenie gęsiej skórki. Choroba może pojawić się na każdej części ciała, na której rosną włosy, jednak najczęściej rogowacenie mieszkowe dotyczy twarzy, ramion, ud i pośladków. Nieleczone rogowacenie może prowadzić do problemu wrastających włosków, a nawet stanów zapalnych i łojotokowego zapalenia skóry. Jest też szczególnie niebezpiecznie dla osób z cerą atopową, trądzikową i łojotokową, ponieważ może prowadzić do wystąpienia trądziku, atopii i egzemy. Mimo że schorzenie ma często łagodny przebieg, może stanowić problem natury estetycznej.

Przyczyny powstawania nadmiernego rogowacenia mieszkowego

Rogowacenie mieszkowe spowodowane jest nadmiernym wydzielaniem keratyny, która kumuluje się przy mieszkach włosowych, blokują ich ujście. Keratyna gromadzi się w wierzchniej warstwie naskórka i gruczołach łojowych tworząc zmiany zaskórnikopodobne. W wielu przypadkach rogowacenie okołomieszkowe jest odpowiedzią organizmu na podrażnienie, tarcie, zbyt wysokie lub niskie temperatury, suche powietrze, brak nawilżenia, niewłaściwą pielęgnację lub promieniowanie słoneczne. Przyczyną rogowacenia okołomieszkowego może być także niewłaściwa dieta – uboga w witaminę A. Do innych możliwych powodów wystąpienia tej choroby zalicza się czynniki genetyczne.

Jakie są rodzaje rogowacenia?

Rogowacenie mieszkowe może przybierać różne formy i stopnie nasilenia. Najczęściej wyróżnia się:

• Rogowacenie pęcherzykowate niezapalne – czyli tak zwana gęsia skórka, objawiająca się chropowatą, szorstką skórą pokrytą cielistymi grudkami.
  • Rogowacenie rubra – przybiera formę czerwonych, zaognionych grudek, którym może towarzyszyć rumień.
  • „Rybia łuska” – powstaje wskutek uszkodzenia skóry i przybiera formę zmian łuszczycopodobnych – suchych skórek, liszajów, brodawek.
  • Rogowacenie niezapalne – najpowszechniejszy rodzaj rogowacenia objawiający się nieestetycznymi, zanieczyszczonymi przez utlenioną keratynę porami.
  • Rogowacenie zapalne – charakteryzuje się występowaniem małych ropnych krostek, które mogą prowadzić do blizn i przebarwień.
  • Podskórna kaszka – jest odpowiedzią na nieodpowiednie traktowanie skóry, szczególnie skóry twarzy i dekoltu. Krostki znajdują się pod skórą i towarzyszy im rumień.

Diagnostyka i metody leczenia rogowacenia mieszkowego

Odpowiednia diagnostyka rogowacenia okołomieszkowego jest niezwykle istotna, ponieważ to schorzenie może być bardzo podobne do innych dermatoz skóry, takich jak trądzik pospolity, zaskórnikowy i różowaty, łojotokowe i atopowe zapalenie skóry czy łuszczyca. Jednakże dzięki niezbędnej wiedzy i doświadczeniu oraz odpowiednim narzędziom, takim jak dermatoskop i wideodermatoskop, nasi lekarze są w stanie poprawnie zdiagnozować tę jednostkę chorobową.

Kluczowym elementem leczenia rogowacenia mieszkowego jest systematyczne złuszczanie nagromadzonej keratyny. Jest to możliwe przede wszystkim dzięki peelingom – zarówno opartym na kwasach, jak i hydropeelingom. W naszej Klinice wybieramy zabiegi z użyciem kwasów.

Kwas glikolowy przywraca prawidłowy przebieg procesu rogowacenia poprzez przyspieszanie złuszczania komórek naskórka. W efekcie skóra staje się rozjaśniona, a jej koloryt wyrównuje się. Kwas glikolowy eliminuje lekkie i umiarkowane rogowacenie okołomieszkowe i zaskórniki, ślady i blizny po stanach zapalnych, a także odblokowuje pory.

Kwas TCA (kwas trójchlorooctowy) cechuje się nieco silniejszym działaniem, polecany jest więc w przypadku zaawansowanego rogowacenia okołomieszkowego. Podczas zabiegu z użyciem tego kwasu dochodzi do kontrolowanego poparzenia chemicznego, po to, aby substancja mogła wniknąć w głębsze warstwy skóry. Przez kilka dni po zabiegu skóra ulega złuszczeniu – dzięki temu, kwas TCA leczy zaawansowane rogowacenie okołomieszkowe, przywracając skórze gładkość i równomierny koloryt.

W naszej Klinice z powodzeniem wykorzystujemy także hydropeeling – rodzaj bezinwazyjnej bezkryształowej mikrodermabrazji, której efekty zostały potwierdzone klinicznie. Hydropeeling oczyszcza i złuszcza skórę, zapewniając jednocześnie jej maksymalne nawilżenie. Jest to zabieg czteroetapowy obejmujący dogłębne oczyszczenie skóry podczas mikrodermabrazji wodnej, eksfoliację, czyli nałożenie odpowiedniej mieszanki peelingów chemicznych, ekstrakcję, czyli oczyszczenie skóry ze wszystkich zanieczyszczeń, w tym nadmiaru keratyny, oraz infuzję, podczas której następuje wtłoczenie w skórę mieszanki indywidualnie dobranych dobroczynnych substancji. Zabieg pozwala nie tylko na zwalczenie rogowacenia okołomieszkowego, ale poprawia ogólną kondycję skóry.