Okołoustne zapalenie skóry

Okołoustne zapalenie skóry jest chorobą, która dotyka najczęściej kobiety w wieku od 15 do 45 lat. Objawia się uporczywym i bolesnym wykwitem grudkowo-rumieniowym na skórze twarzy. Zapalenie skóry wokół ust stanowi zarówno problem dermatologiczny, jak i estetyczny. Wiele osób zmagających się z tą dolegliwością doświadcza dyskomfortu psychicznego w relacjach społecznych.

Okołoustne zapalenie skóry z powodzeniem leczy się środkami farmakologicznymi. W Klinice Zakrzewscy proponujemy pacjentom kompleksowy program leczenia choroby, który przynosi pozytywne rezultaty w postaci czystej i zdrowej skóry twarzy.

Przyczyny okołoustnego zapalenia skóry

Zapalenie skóry wokół ust jest najczęściej spowodowane stosowaniem miejscowych glikokortykosteroidów na twarzy. Może być także wywołane przez doustne leki sterydowe lub inhalatory sterydowe przyjmowane z powodu innej choroby. Ponadto, pewną rolę w rozwoju choroby odgrywają dysfunkcja bariery naskórkowej, zmieniona mikroflora skóry, a także używanie pasty do zębów z fluorem, zaniedbanie mycia twarzy oraz zmiany hormonalne.

Objawy zapalenia okołoustnego

Charakterystycznym objawem zapalenia okołoustnego skóry jest wysypka w postaci wykwitów grudkowo-rumieniowych wokół ust, która jest bolesna i utrzymuje się przez dłuższy czas. Niekiedy pojawiają się także ropne krostki oraz czerwone, suche i łuszczące się plamy. Wysypka wokół ust, krostki oraz plamy występują najczęściej na brodzie, a niekiedy mogą również objąć okolice oczu i nosa. Rzadko pojawiają się na policzkach i czole.

Jak stawia się diagnozę?

Dermatolog diagnozuje zapalenie okołoustne na podstawie obrazu klinicznego skóry oraz wywiadu z pacjentem odnośnie stosowanych kremów sterydowych.

Czy można wyleczyć z zapaleniem?

Okołoustne zapalenie skóry zwykle dobrze reaguje na leczenie, które w pierwszej kolejności wymaga zaprzestania stosowania miejscowych glikokortykosteroidów, a następnie podjęcia odpowiedniej terapii doustnej i/lub miejscowej.  U większości pacjentów udaje się całkowicie wyleczyć chorobę.

Jak leczyć wysypkę wokół ust?

Terapia zapalenia okołoustnego polega przede wszystkim na eliminacji czynników potencjalnie wywołujących i zaostrzających chorobę, przede wszystkim miejscowych glikokortykosteroidów. W przypadku cięższych postaci okołoustnego zapalenia skóry, dermatolog może przepisać antybiotyki z grupy tetracyklin podawane doustnie lub antybiotyki stosowane miejscowo na zmiany skórne. Długość leczenia zależy od stopnia zaawansowania zmian skórnych wokół ust. Może upłynąć nawet kilka tygodni zanim uporczywe wykwity skórne zaczną ustępować. Po zakończeniu leczenia należy odpowiednio dbać o skórę twarzy unikając kosmetyków podrażniających skórę oraz stosując indywidualnie dobrane dermokosmetyki.

Leczenie zapalenia okołoustnego skóry w Klinice Medycyny Estetycznej i Dermatologii Zakrzewscy

W naszej klinice oferujemy pacjentom kompleksowy program leczenia zapalenia skóry wokół ust, który obejmuje:

1. Konsultację lekarską w celu ustalenia przyczyny choroby oraz dobrania odpowiednich leków.
  2. Terapię farmakologiczną.
  3. Stały monitoring postępów terapii, aby osiągnąć jak najszybciej pozytywne rezultaty leczenia.

Jeśli dokuczają Ci zmiany grudkowo-rumieniowe wokół ust lub niepokoi Cię stan twojej skóry i chciałbyś skorzystać z profesjonalnej konsultacji oraz leczenia, zapraszamy do kontaktu z naszą kliniką.