Onycholiza

Onycholiza jest zaburzeniem polegającym na odwarstwieniu się płytki paznokcia dłoni lub stopy od jego łożyska. Pod odwarstwiająca się płytką zbierają się powietrze i zabrudzenia, co sprawia, że chorobowa zmieniona część paznokcia staje się biała lub żółtawa. Onycholiza może dotknąć każdego, bez względu na płeć i wiek. Podczas początkowego etapu choroby paznokieć odkleja się od łożyska przy wolnym brzegu lub na boku i przybiera biały kolor. W niektórych przypadkach, wskutek zakażenia, paznokieć może stać się szary, brązowy, a nawet czarny. Onycholiza przebiega powoli i jest zazwyczaj bezbolesna, może jednak wskazywać na inne, poważniejsze choroby, a także prowadzić do zakażenia, dlatego nie należy lekceważyć jej objawów.

Przyczyny występowania onycholizy:

Do najczęstszych przyczyn onycholizy zalicza się:

• urazy mechaniczne
  • noszenie za ciasnych i niewygodnych butów
  • nieumiejętnie wykonany manicure lub pedicure
  • infekcje płytki paznokcia, np. grzybica
  • choroby ogólnoustrojowe, w tym cukrzyca, nadczynność tarczycy, łuszczyca, atopowe zapalenie skóry i wiele innych
  • niedobory witamin
  • stosowanie niektórych leków i chemioterapii
  • czynniki genetyczne.

Rodzaje onycholizy

Ze względu na umiejscowienie choroby, onycholizę dzielimy na onycholizę paznokci dłoni (OPD) oraz onycholizę paznokci stóp (OPS). Biorąc pod uwagę przyczynę schorzenia, można wyróżnić następujące rodzaje choroby:

• Onycholiza pierwotna – powstaje w wyniku urazu mechanicznego lub narażenia na substancje chemiczne znajdujące się w preparatach do manicure i pedicure (żel, akryl, lakier hybrydowy) oraz w niektórych odżywkach do paznokci (formaldehyd);
  • Onycholiza wtórna – może objawiać się u osób cierpiących na choroby ogólnoustrojowe. Z tego powodu monitorowanie stanu paznokci jest niezwykle istotne – onycholiza może zasygnalizować, że w naszym organizmie dzieje się coś niepokojącego;
  • Onycholiza polekowa – wywołana jest stosowaniem niektórych leków – antybiotyków, chemioterapii, leków na trądzik czy łuszczycę.

Odklejanie się paznokcia od łożyska - diagnostyka

Jeśli zauważysz pierwsze objawy onycholizy, niezwłocznie udaj się do dermatologa. Choroba jest łatwa w rozpoznaniu i lekarz zwykle jest w stanie wdrożyć leczenie już podczas pierwszej wizyty. W przypadku zakażenia specjalista może zlecić posiew. Najważniejszym czynnikiem w leczeniu choroby jest ustalenie jej przyczyny, dlatego podczas wywiadu lekarz zapyta Cię o choroby i lekoterapię, którą stosujesz. Mimo tego, że objawy onycholizy są charakterystyczne, nie należy diagnozować choroby samodzielnie. Wizyta u doświadczonego dermatologa jest konieczna, aby rozpoznać schorzenie i wdrożyć optymalne leczenie.

Metody leczenia chorób paznokcia

Jeśli do onycholizy doszło wskutek urazu lub niewłaściwej pielęgnacji, należy wyeliminować czynniki, które doprowadziły do choroby. Lekarz może usunąć część paznokcia, która nie przylega do łożyska, a następnie oczyści skórę. Jeśli doszło do infekcji, dermatolog zaleci odpowiednią terapię opierającą się na lekach miejscowych lub/i doustnych. Ważne jest dobranie odpowiednich substancji, które pobudzą łożysko do regeneracji i przyspieszą wzrost nowego, zdrowego paznokcia. Podczas leczenia dłonie i stopy należy utrzymywać w suchości i czystości. Jeśli ustalenie przyczyny onycholizy nie jest możliwe (nie doszło do urazu, nie chorujesz i nie przyjmujesz leków) to schorzenie może wskazywać na inne choroby. W takim przypadku dermatolog wdroży leczenie onycholizy, jednak skieruje Cię na dodatkowe badania oraz zaleci wizytę u innych specjalistów, na przykład u endokrynologa.

Sprawdź również, na czym polega laserowe leczenie grzybicy paznokci.