Zanokcica

Charakterystyka zapalenia wału paznockiowego

Zanokcica to zapalenie wału paznokciowego, czyli skóry przykrywającej środkową i boczną część paznokcia, które może przybrać postać ostrą lub przewlekłą. Schorzenie to, pojawiające się wokół paznokci dłoni lub stóp, może dotknąć każdego bez względu na wiek. Pierwsze objawy choroby obejmują zaczerwienienie wału okołopaznokciowego, pulsujący ból oraz obrzęk tkanek. Wraz z postępem zanokcicy, pod skórą gromadzi się żółtawa ropa, która wycieka z pęcherza przy dotyku. Choroba ta, choć może wydawać się błaha, może doprowadzić do gorączki, dreszczy i powiększenia węzłów chłonnych oraz zająć okoliczne tkanki. Schorzenie powoduje spadek jakości życia Pacjenta w związku z dokuczliwym bólem i dyskomfortem związanym z wykonywaniem codziennych czynności. Z tego powodu wczesna diagnostyka i skuteczne leczenie zanokcicy jest niezwykle istotne.

Przyczyny zanokcicy ostrej i przewlekłej

Do przyczyn zanokcicy ostrej zalicza się zakażenie bakteryjne, najczęściej gronkowcem lub paciorkowcem, do którego dochodzi, gdy chorobotwórcze patogeny przedostają się do uszkodzonego naskórka. Obrąbek skóry może oddzielić się od paznokcia w wyniku nieumiejętnego wycinania skórek lub ich obgryzania, różnego typu pozornie niegroźnych urazów, czy jako skutek wrastających paznokci. Pośród rzadszych przyczyn zanokcicy ostrej wymienia się także wirusa opryszczki oraz stosowanie retinoidów. Przewlekła postać choroby może zostać zainicjowana ciągłą ekspozycją paznokci na wodę i środki chemiczne lub przedostaniem się pod wał okołopaznokciowy grzybów, gronkowca i pałeczki ropy błękitnej. Choroba może pojawić się także u osób chorujących na nowotwory i łuszczycę. Zanokcica przewlekła dotyczy szczególnie kobiet między 30 a 60 rokiem życia i pojawia się zazwyczaj na palcu wskazującym i kciuku. Objawy mogą utrzymywać się do nawet 6 tygodni.

Diagnostyka i metody leczenia zanokcicy

Jeśli Twoje objawy wskazują na zanokcicę, udaj się do lekarza dermatologa. Ze względu na charakterystyczne objawy tego schorzenia specjalista zazwyczaj jest w stanie postawić diagnozę po obejrzeniu chorobowo zmienionego miejsca i po wywiadzie z Pacjentem. Jeśli cierpisz na chorobę przewlekłą i przyjmujesz leki, poinformuj o tym dermatologa. W przypadku niejednoznacznego obrazu klinicznego lekarz może zlecić wymaz lub badanie w kierunku HSV.

Po ustaleniu rodzaju zapalenia wału paznokciowego i stopnia jej zaawansowania lekarz wdroży odpowiednie leczenie zanokcicy. W przypadku lekkiego przebiegu ostrej postaci choroby terapia obejmuje moczenie chorobowo zmienionego miejsca w wodzie, occie lub płynie Burowa oraz stosowanie maści z antybiotykiem, lub kortykosteroidem. Jeśli zmiany są poważniejsze, lekarz może zalecić doustną antybiotykoterapię obejmującą np. amoksycylinę. W przypadku zanokcicy przewlekłej kluczowe jest wyeliminowanie czynnika wywołującego chorobę – nadmiernego moczenia paznokci i stosowania środków, które mogą drażnić ranę. Ponadto lekarz zaproponuje miejscową lub doustną aplikację leku przeciwgrzybiczego. Niestety leczenie zanokcicy przewlekłej może być czasochłonne i wymagające cierpliwości zarówno ze strony lekarza, jak i Pacjenta. W poważnych przypadkach niezbędne może okazać się chirurgiczne nacięcie pęcherza i drenaż, który pozwoli na odpływ ropy. Jeśli choroba wywołana jest wrastającym paznokciem, lekarz może zalecić usunięcie jego części lub całości. Niezależnie od postaci choroby w trakcie leczenia zanokcicy należy stosować się do zaleceń lekarza, dbać o higienę dłoni i stóp oraz nie naruszać chorobowo zmienionego miejsca.

Sprawdź również, jak objawia się grzybica paznokci i jak z nią postępować.