Przemieszczone gruczoły łojowe

Przemieszczone gruczoły łojowe, zwane inaczej plamkami Fordyce’a, to bezbolesne, białe lub żółte plamki lub grudki o średnicy 1-5 mm, które najczęściej pojawiają się na trzonie prącia, mosznie, wargach sromowych oraz błonie śluzowej warg i policzków.  Szacuje się, że plamki Fordyce’a są obecne u 80-95% dorosłych, zarówno kobiet jak i mężczyzn, a liczba plamek zwiększa się wraz z wiekiem osoby.

Przemieszczone gruczoły łojowe nie powodują dolegliwości bólowych, nie są związane z żadną chorobą i nie można się nimi zarazić.  Jednak dla niektórych osób mogą stanowić problem estetyczny. W takiej sytuacji zaleca się ich usunięcie w gabinecie dermatologicznym.

Przyczyna pojawienia się na skórze plamek Fordyce’a

Plamki Fordyce’a to ektopowe gruczoły łojowe bez mieszków włosowych. Przypuszcza się, że ich pojawienie się na skórze ma podłoże genetyczne. Plamki są obecne już w  chwili narodzin, a ich liczba zwiększa się znacznie w okresie dojrzewania w związku ze zmianami hormonalnymi.

Diagnostyka plamek Fordyce’a

Przemieszczone gruczoły łojowe są przedmiotem konsultacji dermatologicznej ze względu na ich niekiedy nieestetyczny i niepokojący wygląd. Diagnostyka ma na celu odróżnienie plamek Fordyce’a od chorobowych zmian skórnych, szczególnie tych przenoszonych drogą płciową i nowotworów złośliwych. Dermatolog stawia diagnozę na podstawie wyglądu klinicznego zmian w badaniu dermatoskopowym.

Leczenie przemieszczonych gruczołów łojowych

Plamki Fordyce’a  mają charakter fizjologiczny, a ich leczenie nie jest konieczne. Jednak wyraźnie widoczne grudki mogą stanowić problem estetyczny powodując dyskomfort psychiczny pacjenta. W takich przypadkach zaleca się usunięcie grudek za pomocą elektrokoagulacji lub lasera CO2, który nie pozostawia blizn na skórze.

Usuwanie plamek Fordyce’a za pomocą lasera

Plamki Fordyce’a skutecznie i bezpiecznie usuwa się za pomocą lasera ablacyjnego CO2. Metodę tę z powodzeniem stosujemy w Klinice Zakrzewscy.

W naszej Klinice zabieg usunięcia nieestetycznych zmian skórnych zawsze poprzedza profesjonalna konsultacja dermatologiczna w celu oceny charakteru zmiany skórnej i omówienia z pacjentem przebiegu terapii.

Do usuwania przemieszczonych gruczołów łojowych stosujemy laser CO2, którego duża precyzja pozwala na usuwanie zmian skórnych bez naruszania zdrowych tkanek z delikatnych partii ciała takich jak prącie, moszna, wargi sromowe czy błony śluzowe ust i policzków. Dzięki temu terapia jest bardzo efektywna, a czas potrzebny na gojenie i rekonwalescencję krótki.

Co ważne, po zabiegu nie zostają blizny, a w przypadku zmian w obrębie narządów płciowych zabieg nie wpływa na aktywność seksualną pacjenta.

Zalety stosowania lasera w terapii przemieszczonych gruczołów łojowych w Klinice Zakrzewscy :

• 5 minut – tyle zazwyczaj trwa usunięcie nieestetycznej zmiany skórnej,
  • szybki, pozytywny rezultat zabiegu,
  • zabieg jest precyzyjny i delikatny, co znacząco skraca okres rekonwalescencji,
  • zabieg wykonujemy w znieczuleniu miejscowym, dzięki czemu jest bezbolesny i bezpieczny dla osób z chorobami przewlekłymi oraz dla kobiet w ciąży,
  • zastosowanie znieczulenia miejscowego oznacza, że pacjent może jeść i pić przed zabiegiem, a po zabiegu od razu powrócić do swoich codziennych zajęć,
  • zabieg nie powoduje skutków ubocznych w postaci blizn czy bólu. Nie ma potrzeby stosowania tabletek przeciwbólowych,
  • po zabiegu pacjent nadal pozostaje pod opieką Kliniki, a jego stan podlega obserwacji według indywidualnie dobranego harmonogramu kontroli stanu zdrowia,

Więcej na temat leczenia z zastosowaniem lasera CO2 w naszej ofercie Kliniki Zakrzewscy.

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Kliniki Zakrzewscy w zakresie usuwania przemieszczonych gruczołów łojowych. W naszej ofercie znajdują się również zabiegi, których celem jest usuwanie grudek perlistych prącia, kurzajek, kępek żółtych, prosaków, włókniaków, mięczaków zakaźnych i kłykcin.