Onychodystrofia

Onychodystrofia to bardzo szeroki termin obejmujący wszystkie patologiczne zniekształcenia i zmiany w obrębie paznokcia, oprócz zmiany koloru (dyschromia paznokci). Onychodystrofia może więc objawiać się zmianami w kształcie (paznokcie łyżeczkowate), strukturze (bruzdy), łamliwości (rozdwajanie), rozmiarze, kierunku wzrostu (paznokcie krogulcze) i grubości paznokci (nadmierne pogrubienie lub ścieńczenie), zarówno u dłoni, jak i stóp. Onychodystrofia może wystąpić bez względu na wiek i płeć.

Przyczyny powstawania onychodystrofii paznokci

Onychodystrofia może być wywołana wieloma czynnikami. Jeśli nie istnieje powód, który mógłby być odpowiedzialny za onychodystrofię, mówimy o idiopatycznej odmianie tej przypadłości. Do najczęstszych przyczyn wystąpienia zmian w obrębie paznokci zaliczamy:

• Choroby paznokci – np. grzybica paznokci, łuszczyca paznokci lub zanokcica
  • Choroby skóry – m.in. łuszczyca, atopowe zapalenie skóry, liszaj płaski
  • Nowotwory
  • Choroby wewnętrzne – w tym przewlekła niewydolność serca i nerek oraz marskość wątroby
  • przyjmowanie leków przeciwnowotworowych i innych
  • Zażywanie narkotyków
  • Podłoże genetyczne
  • Mechaniczne urazy paznokci

Rodzaje dyschromii paznokci:

Do zmian paznokciowych w obrębie onychodystrofii zalicza się wiele schorzeń. Do najczęściej występujących należą:

• Onychorrhexis (podłużne wgłębienia i ścieńczenie płytki)
  • Onychogryphosis (zgrubienie paznokcia ze zmianą w kształcie – paznokcie szponowate)
  • Onychauxis (zgrubienie paznokcia bez zmian w kształcie)
  • Pachyonychia (wrodzone zgrubienie paznokci)
  • Koilonychia (paznokcie łyżeczkowate)
  • Onycholiza (odłączenie się płytki paznokcia od łożyska)
  • Onychoschisis (dystalne rozwarstwienie płytki paznokciowej, potocznie nazywane rozdwajaniem się paznokci)
  • Unguis inflexus (czyli paznokcie krogulcze, rosnące w dół)
  • Linie Beau (poprzeczne bruzdy na paznokciu)

Diagnostyka

Odpowiednia diagnostyka onychodystrofii jest niezwykle istotna, ponieważ daje gwarancję wdrożenia skutecznego, celowanego leczenia. Najważniejszym czynnikiem w leczeniu choroby jest ustalenie jej przyczyny, dlatego podczas wywiadu lekarz zapyta Cię o choroby i farmakoterapię, którą stosujesz. Jeśli znana historia chorób nie predysponuje Cię do wystąpienia tego schorzenia, lekarz może zalecić wykonanie dodatkowych badań, aby odkryć przyczynę onychodystrofii. Podczas wizyty lekarz przeprowadzi dokładne badanie paznokci, skóry, błony śluzowej i włosów. Gdy rozpoznanie choroby nie jest możliwe po samym obrazie klinicznym, lekarz zleci wykonanie badań laboratoryjnych. W zależności od problemu materiał do testów może zostać zeskrobany z paznokcia, pobrany z jego łożyska, lub z krawędzi położonej koło wolnego brzegu paznokcia. Gdy lekarz uzyska pełen obraz problemu, możliwe jest wprowadzenie skutecznego leczenia.

Metody leczenia onychodystrofii

Onychodystrofia może stanowić nie tylko poważny defekt kosmetyczny i wpływać negatywnie na samopoczucie osoby nią dotkniętej, ale także świadczyć o występowaniu, innych poważniejszych chorób. Jeśli stan paznokci wywołany jest inną chorobą, leczenie opiera się na złagodzeniu lub wyleczeniu schorzenia już istniejącego. Jeśli zmiany w obrębie paznokci pojawiły się równolegle z pogorszeniem ogólnego stanu zdrowia, leczenie musi być połączone ze zdiagnozowaniem potencjalnej choroby i jej ustabilizowaniem lub wyleczeniem. Z tego względu wykrycie przyczyny onychodystrofii jest kluczowe w jej leczeniu. W celu poprawy wyglądu paznokci lub ich rekonstrukcji lekarz może zalecić specjalistyczne lakiery lub medyczną żywicę. W wielu przypadkach odpowiednie spiłowanie i obrobienie paznokci znacząco poprawia nie tylko ich wygląd, ale także samopoczucie Pacjenta.

Jeśli zauważasz u siebie niecodzienne zmiany w obrębie paznokci dłoni lub stóp, lub niepokoi Cię stan Twoich paznokci, zapraszamy na profesjonalną konsultację dermatologiczną, w trakcie której zdiagnozujemy problem i przedstawimy dostępne metody leczenia onychodystrofii. Zapraszamy do kontaktu z naszą Kliniką.