Trądzik różowaty

Trądzik różowaty jest chorobą dotykającą w większości kobiet, jego objawy początkowo mają łagodny charakter. Przejściowe zaczerwienienie skóry w okolicy nosa czy policzków pojawia się wyniku stresu, ekspozycji skóry na słońce czy ciepło. Objawy z czasem stają się bardziej uporczywe, coraz trudniej pokryć je makijażem, a w konsekwencji na skórze mogą pojawić się popękane naczynka czy charakterystyczne grudki. Trądzik różowaty należy diagnozować i leczyć. Specjaliści Kliniki Leczenia Trądziku pomogą w doborze odpowiedniej terapii oraz nauczą pacjentów zasad prawidłowej pielęgnacji, która ma kluczowe znaczenie w przebiegu procesu leczenia i podtrzymaniu jego rezultatów.

Trądzik różowaty - objawy i diagnoza

W trakcie konsultacji lekarskiej specjalista dermatolog  zdiagnozuje stopień zaawansowania choroby oraz wdroży odpowiednie leczenie. W zależności od stanu skóry, będzie się ono składać z laseroterapii i/lub kuracji farmakologicznej. Łagodną formą trądziku różowatego jest rumień przemijający, pojawiający się najczęściej w odpowiedzi na światło słoneczne, stres lub ciepło (także w wyniku spożywania gorących napojów, posiłków i wysiłku fizycznego). Objawy nie zawsze ustępują samoistnie po wyeliminowaniu wywołujących je bodźców. Zaostrzenie choroby objawia się przejściem rumienia przemijającego w rumień trwały, który może utrzymywać się przez wiele dni lub wręcz się utrwalić. Dodatkowo na skórze, najczęściej w okolicy policzków, pojawiają się liczne „pajączki” (teleangiektazje). Kolejnym etapem rozwoju choroby jest stopniowe pojawianie się krostek i grudek wraz z towarzyszącym im obrzękiem skóry.Najbardziej zaawansowana postać choroby to pojawienie się guzków i blaszek wraz z włóknieniem i przerostem gruczołów łojowych występującym najczęściej na nosie (guzowaty przerost nosa).

Najskuteczniejsze efekty leczenia daje połączenie laseroterapii i leczenia farmakologicznego.

Laseroterapia w leczeniu trądziku różowatego i rumienia

Laseroterapia leczenie trądziku różowatego i zmian naczyniowych. Zastosowanie laseroterapii w dermatologii otwiera nowe możliwości leczenia zmian skórnych takich jak zmiany naczyniowe, rumień, drobne żylaki, naczyniaki czy teleangiektazje. Zabiegi laserowe są obecnie uważane za metodę leczenia rumienia o wysokiej skuteczności.

Do leczenia trądziku różowatego wybiera się lasery o wysokiej precyzji działania opartej o zasadę fototermolizy selektywnej. Zjawisko to polega na miejscowym uszkadzaniu struktur skóry poprzez ich podgrzanie nie dopuszczając jednocześnie do uszkodzenia otaczających tkanek. Wiązka promieni laserowych precyzyjnie dociera do wybranego obszaru, na przykład rozszerzonych lub popękanych naczyń krwionośnych.  Odpowiednio dobrana długość fali dociera do komórek krwi, a wyemitowana przez laser energia pochłaniana jest przez ich czerwony barwnik (hemoglobinę) wywołując proces koagulacji i niszcząc naczynie krwionośne. W leczeniu teleangiektazji (pajączków) oraz zmian na skórze o intensywnie czerwonej barwie (punktów rubinowych) najlepsze efekty daje zastosowanie fali świetlnych o bardzo dużej mocy. W trakcie zabiegu odczuwalne jest delikatne pieczenie. Możliwe skutki uboczne, takie jak zaczerwienienie czy obrzęk, są zjawiskiem przejściowym, ustępującym w ciągu kliku dni. Po wykonaniu zabiegu zaleca się stosowanie odpowiednio dobranych kremów ochronnych z wysokim filtrem UV oraz unikanie ekspozycji na słońce. Efekty leczenia widoczne są po wykonaniu średnio 4 zabiegów w odstępach około 4 tygodni, jednak jest to kwestia indywidualna zależna od Pacjenta. Liczba koniecznych powtórzeń zależy od ilości naczyń krwionośnych oraz głębokości, na jakiej są położone. Każdy z zabiegów połączony jest z konsultacją lekarską, w trakcie której oceniane są efekty terapii.