Dokucza ci zaczerwienienie twarzy? Poznaj najnowsze sposoby leczenia rumienia w trądziku różowatym.
24/09/2020 trądzik

Stałe zaczerwienienie twarzy jest jednym z najbardziej dokuczliwych objawów trądziku różowatego. Uciążliwy rumień może znacząco obniżyć jakość życia pacjenta. Świadczą o tym m.in. wyniki badania dotyczącego wpływu wybranego schorzenia dermatologicznego na jakość życia (Dermatology Life Quality Index), w których respondenci z ciężkim rumieniem twarzy uzyskują wynik porównywalny z wynikami osób cierpiących na ostrą egzemę i łuszczycę.

Najnowsze osiągnięcia w zakresie medycyny i technologii pozwalają na szczęście skutecznie zwalczać różnorodne objawy trądziku różowatego, w tym także uciążliwe zaczerwienienie twarzy.

Dlaczego współpraca pacjenta z lekarzem jest kluczowa

Trądzik różowaty obejmuje wiele zróżnicowanych objawów, które wymagają niekiedy wielu odmiennych form terapii, aby osiągnąć zadowalające efekty leczenia. Współczesna medycyna dysponuje wprawdzie arsenałem terapii, które pozwalają skutecznie zająć się każdym z objawów, jednak o powodzeniu leczenia decyduje w dużej mierze dobra współpraca pacjenta z lekarzem.

Pacjent zmagający się z trądzikiem różowatym powinien rozumieć, że łączenie różnych terapii doustnych (leki) i miejscowych (np. terapia laserowa czy maści) oraz stosowanie się do szczegółowych zaleceń dermatologa jest kluczowe w leczeniu schorzenia. Ważna jest tutaj także rola lekarza, który powinien dokładnie wyjaśnić plan leczenia, a także  celowość i sposób stosowania różnych  form terapii w leczeniu trądziku różowatego.

Nieodpowiednia pielęgnacja skóry w domu, nieprawidłowe stosowanie przepisanych leków doustnych i miejscowych czy narażanie się na czynniki nasilające objawy trądziku różowatego mogą spowodować, że leczenie będzie nieskuteczne.

Leki zmniejszające rumień

Ostatnie badania wykazały, że różnorodne cechy trądziku różowatego, od rumienia po grudki i krosty są elementami rozwijającego się zapalenia. W rezultacie terapie farmakologiczne ukierunkowane na redukcję stanu zapalnego skóry są przydatne nie tylko w leczeniu dużych zmian takich jak grudki i krosty, ale także rumienia.

Obecnie stosuje się dwa rodzaje leków, które redukują zaczerwienienie twarzy w trądziku różowatym. Każdy z nich oddziałuje na inne receptory w skórze i wykazuje odmienne działanie. Lek o nazwie „Brymonidyna” powoduje szybką (do 30 minut) i wyraźną redukcję rumienia, jednak  zdarzają się przypadki zaostrzenia zaczerwienienia po nałożeniu leku. W takich sytuacjach lekarze zalecają zmniejszenie zalecanej dawki leku. Lek o nazwie „Oksymetazolina” działa łagodniej ale równie skutecznie.  Widoczna poprawa stanu skóry jest widoczna po upływie 1-3 godzin od nałożenia leku. Działanie leku utrzymuje się przez cały dzień, a powrót zaczerwienienia twarzy następuje stopniowo. W przypadku tego leku nie zaobserwowano przypadków zaostrzenia objawów.

Terapie miejscowe zmniejszające rumień

Terapia laserowa jest skuteczną i bezpieczną formą usuwania widocznych naczyń krwionośnych i zmniejszenia zaczerwienienia twarzy. W naszej Klinice Medycyny Estetycznej i Dermatologii Zakrzewscy wykonujemy zabiegi redukujące rumień i prowadzące do znaczącej poprawy stanu skóry twarzy za pomocą nowoczesnego lasera V – Laser oraz DISCOVERY PICO PLUS. Zabieg jest w pełni bezpieczny i bezbolesny.

Leczenie trądziku różowatego w Klinice Zakrzewscy oprócz zabiegów z użyciem lasera obejmuje także leczenie farmakologiczne oraz kosmetologiczne – Hydrafacial MD i indywidualnie dobrane peelingi chemiczne oraz protokoły z użyciem kosmetyków ZO do stosowania w domu . Według dr n.med. Marcina Zakrzewskiego połączenie tych trzech form terapii oraz odpowiedniej pielęgnacji skóry w domu gwarantuje sukces leczenia.

Przed wdrożeniem kompleksowego planu leczenia każdy pacjent naszej kliniki odbywa konsultację lekarską, aby ocenić etap zaawansowania choroby oraz szczegółowo omówić możliwe do zastosowania formy terapii. W leczeniu trądziku różowatego ważne jest indywidualne podejście do każdego przypadku, dlatego dostosowujemy sposób i intensywność leczenia do wieku i stanu zdrowia danego pacjenta.

Należy pamiętać, że leczenie choroby jest tym skuteczniejsze, im wcześniej zostanie podjęte.

Nieleczony trądzik różowaty może doprowadzić do trwałych zmian rumieniowych, którym towarzyszy pieczenie i bolesność.

Jeśli niepokoją Cię zmiany na skórze zapraszamy na profesjonalną konsultację do naszej kliniki.