Nadpotliwość

Nadpotliwość, czyli nadmierne pocenie się, może dotyczyć całego ciała lub jego poszczególnych części. Nadmierna potliwość występuje w każdej grupie wiekowej, zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Zwiększona potliwość jest normalną reakcją organizmu na wzrost temperatury ciała i emocje np. niepokój. Jednak w sytuacji gdy nadmierne wydzielanie potu towarzyszy nam na co dzień, także w stanie odprężenia, mamy do czynienia z nieprawidłową reakcją nerwów współczulnych, które zawiadują pracą gruczołów potowych.

Nadmierna potliwość ciała może stanowić poważny problem w relacjach społecznych powodując duże obciążenie dla psychiki osoby dotkniętej tą dolegliwością. Pocenie się dłoni utrudnia niektóre czynności takie jak m.in. pisanie długopisem i na klawiaturze, granie na instrumentach muzycznych czy uprawianie sportów rakietowych. Dlatego nadmierną potliwość warto skonsultować z dermatologiem i podjąć odpowiednie leczenie.

Rodzaje i przyczyny nadmiernego pocenia się

Wyróżnia się dwa rodzaje nadpotliwości:

1. Pierwotna, inaczej ogniskowa nadmierna potliwość, która dotyczy poszczególnych części ciała zlokalizowanych symetrycznie po obu stronach ciała. Ten typ potliwości dotyka dłonie, podeszwy stóp, twarz, skórę pod pachami oraz skórę głowy. Problem zwykle pojawia się w dzieciństwie lub okresie dojrzewania i może ustępować wraz z wiekiem. Przyczyna wystąpienia tego rodzaju nadmiernego pocenia się nie jest znana.

1. Wtórna, inaczej uogólniona nadmierna potliwość, która dotyczy całego ciała. Najczęstszymi przyczynami wystąpienia tego rodzaju potliwości są niektóre choroby i infekcje organizmu, a także zmiany hormonalne takie jak menopauza, cukrzyca czy nadczynność tarczycy. Niekiedy przyczyna pozostaje nierozpoznana.

Objawy nadmiernej potliwości

Objawami nadpotliwości ciała są widoczny na skórze pot, mokre od potu ubranie, wilgotne dłonie czy stopy w sytuacjach codziennych, które nie wiążą się z nadmierną reakcją emocjonalną organizmu.

Metody leczenia nadmiernego wydzielania potu

Większość osób z nadmierną potliwością rozpoczyna terapię od zastosowania dostępnych w drogeriach antyperspirantów. Jeśli antyperspiranty nie pomagają, a pocenie się jest na tyle intensywne, że przeszkadza w pracy lub życiu towarzyskim, należy zasięgnąć porady lekarza, który pomoże ustalić przyczynę nadmiernej potliwości.

Leczenie nadmiernej potliwości ciała polega na:

1. Eliminacji przyczyny nadmiernego wydzielania potu.
  2. Zahamowaniu wydzielania potu przez gruczoły łojowe.

W przypadku ogniskowej (pierwotnej) nadmiernej potliwości stosuje się zwykle następujące formy leczenia:

• Chlorek glinu stosowany głównie pod pachami, na dłonie i stopy. Może powodować suchość i zaczerwienienie skóry.
  • Roztwory formaliny, które blokują kanaliki prowadzące od gruczołów potowych do powierzchni skóry. Można je stosować tylko na podeszwy stóp.
  • Toksynę botulinową, którą wstrzykuje się pod skórę w bardzo małych, dokładnie kontrolowanych dawkach, aby zablokować działanie nerwów aktywujących gruczoły potowe. Toksynę botulinową można zastosować w nadmiernej potliwości stóp, dłoni, pach i twarzy.
  • Sympatektomię piersiową, czyli operacyjne przecięcie nerwów współczulnych. Metodę tę stosuje się w przypadku silnej, nadmiernej potliwości dłoni i twarzy.

W przypadku uogólnionej nadmiernej potliwości antyperspiranty, zastrzyki lub zabiegi chirurgiczne nie przynoszą zadawalających rezultatów ze względu na fakt, że nadpotliwość dotyczy całej powierzchni ciała. W takiej sytuacji stosuje się leki doustne.

Leczenie nadpotliwości w Klinice Medycyny Estetycznej i Dermatologii Zakrzewscy

W naszej klinice oferujemy pacjentom leczenie nadpotliwości ogniskowej (pierwotnej) za pomocą toksyny botulinowej. Ta skuteczna i bezpieczna metoda dobrze sprawdza się w przypadku nadmiernej potliwości pach, stóp i dłoni. Neurotoksyna poraża zakończenia nerwowe blokując tym samym nadmierne wydzielanie potu w miejscu zabiegu. W konsekwencji pacjent może zapomnieć o problemie nadmiernego pocenia się przez co najmniej dziewięć miesięcy.

Przebieg zabiegu

Zabieg z zastosowaniem toksyny botulinowej poprzedza konsultacja lekarska, w trakcie której lekarz przeprowadza szczegółowy wywiad z pacjentem. Lekarz ocenia stan zdrowia pacjenta, upewnia się, że nie ma przeciwskazań do zabiegu, dobiera odpowiednią dawkę preparatu i wspólnie z pacjentem ustala harmonogram zabiegów. Dawka toksyny oraz liczba zabiegów potrzebnych do uzyskania optymalnych rezultatów terapii jest dobierana indywidulanie do każdego pacjenta. W trakcie zabiegu lekarz najpierw oczyszcza skórę w miejscu zabiegu, następnie nakłada maść znieczulającą, a na końcu wstrzykuje toksynę botulinową za pomocą cienkiej igły w obszar o nadmiernej potliwości. Czas zabiegu nie przekracza zwykle 30 minut.

Wskazania po zabiegu z użyciem toksyny botulinowej

W celu zminimalizowania ewentualnych skutków ubocznych zabiegu, a także aby pozytywny efekt terapii utrzymał się jak najdłużej pacjent powinien unikać:

• masowania miejsc poddanych leczeniu
  • schylania się i dźwigania przez kilka godzin po zabiegu
  • intensywnej aktywności fizycznej przez kilka dni
  • korzystania z sauny i solarium przez dwa tygodnie
  • spożywania alkoholu przez 24 godziny po zabiegu.

Rekonwalescencja

W większości przypadków pacjent może powrócić do codziennej aktywności bezpośrednio po zabiegu. Niekiedy w miejscu iniekcji pojawia się niewielki obrzęk utrzymujący się do kilku godzin po zabiegu oraz zsinienie, które znika w ciągu kilku kolejnych dni.

Bezpieczeństwo zabiegu z użyciem toksyny botulinowej

Zabieg leczenia nadmiernej potliwości pach, dłoni i stóp w naszej klinice jest wykonywany przez doświadczonego lekarza dermatologa. Stosowane w klinice preparaty zawierające toksynę botulinową posiadają wymagane certyfikaty i pochodzą wyłącznie od renomowanych producentów. Dzięki temu możemy zagwarantować naszym pacjentom bezpieczeństwo zabiegu oraz zadowalające efekty terapii.

Przeciwskazaniem do zabiegu z użyciem toksyny botulinowej są:

• ciąża
  • karmienie piersią
  • schorzenia o podłożu nerwowo-mięśniowym (miastenia gravis, zespół Lamberta- Eatona i inne)
  • uczulenie na którykolwiek składnik preparatu
  • miejscowe zakażenia lub infekcje skóry
  • przyjmowanie antybiotyków aminoglikozydowych.

Jeśli dokucza Ci nadmierna potliwość pach, dłoni lub stóp i chciałbyś skorzystać z profesjonalnej konsultacji oraz leczenia, zapraszamy do kontaktu z naszą kliniką.